„Motywacja jest przereklamowana. Ważniejsze jest otoczenie!”

„Motywacja jest przereklamowana. Ważniejsze jest otoczenie!”

#AtomoweNawyki

Nie od dziś wiadomo, że półka w sklepie ma swoją wartość. Lepsze półki – czyli te na wysokości wzroku – to wyższa sprzedaż i lepszy zysk. Im łatwiej dostępny produkt, tym większa szansa, że go kupimy.

Każda istota żywa ma swoje sposoby na badanie zmysłami świata i jego rozumienie. U ludzi percepcją dyryguje sensoryczny układ nerwowy. Postrzegamy świat za pomocą wzroku, dotyku słuchu i zapachu, choć najpotężniejszą zdolnością jest nasz wzrok.

Nawyk jest inicjowany przez sygnał, my zaś – podobnie jak z produktami w sklepie – łatwiej dostrzegamy bodźce, które się wyróżniają. Łatwo sięgnąć po sernik na świątecznym stole. Trudniej po owoce, gdy leżą w dolnej szufladzie lodówki.

Projektowanie, a właściwie przeprojektowanie otoczenia, może sprzyjać wyrabianiu nowych nawyków. I tak, jeśli powinniśmy pić więcej wody, wystarczy trzymać wodę w napełnionych pojemnikach, w widocznym miejscu, aby bodziec wyeksponować. Rozlokowując bodźce w bliskim otoczeniu, zwiększamy szansę na pamiętanie o nawyku przez cały dzień.

Sygnały wyzwalające nawyki, z czasem zaczynają kojarzyć się z kontekstem zachowania, nie tylko z konkretnym bodźcem. Mentalnie kojarzymy nawyki z miejscami, w których występują: dom, siłownia, biuro, basen, czy Agrykola. Każde miejsce wytwarza więź z konkretnymi nawykami i rutynowo wykonywanymi czynnościami, a nasze zachowanie nie jest narzucone przez obiekty znajdujące się w otoczeniu, lecz przez nastawienie do nich.

Niewielkie zmiany w kontekście mogą z czasem prowadzić do dużych zmian w zachowaniu. Zatem gdy chcesz zacząć biegać, nie planuj maratonu, tylko postaw na widoku buty biegowe i powieś w widocznym miejscu ubrania sportowe.

To mały krok który zmieni Twoje życie.

I tu jeszcze jedna podpowiedź: Nawyki łatwiej zmieniać w nowym środowisku! Zmiana otoczenia pomaga uniknąć subtelnych bodźców i sygnałów, które skłaniają nas do bieżących przyzwyczajeń.

Postanowienia noworoczne za pasem. Nie rozpędzajmy się w celach, tylko skupmy się na przeprojektowaniu otoczenia, aby stworzyć kontekst do wyrobienia nowych oczekiwanych nawyków 🙂

Powodzenia i pomyślności w Nowym Roku !!!

Ps. Wpis #AtomoweNawyki inspirowany książką Jamesa Cleara. 

1 komentarz

Panie Krzysztofie,
pełna zgoda co do wpływu otoczenia na nawyki. Biorę do swojego ogródka.
Dziękuję i pozdrawiam.
Renata Kuleta

Skomentuj Renata Kuleta Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *